FILOBLOG

"Penso, per tant existeixo"

Activtat 9: Gir copernicà en el conèixement 12:52

1-. Idees principals del text.
Aquest text tracta de la manera de conèixer els objectes que ens envolten als éssers humans. Defensa que som nosaltres mateixos qui definim les característiques dels objectes mitjançant la intuïció, com si es tractés de metafísica, ja que si haguéssim de conèixer els objectes a través de la seva percepció amb els sentits, no els podríem definir tant profundament.

2-. Posa títol.

El coneixement a través de la intuïció

3-. Comentari

Jo crec que aquest text defensa el dogmatisme, que és la possibilitat de coneixement que pressuposa la capacitat de les nostres facultats cognitives de conèixer.
Crec això ja que el text defensa que si que podem arribar a conèixer qualsevol objecte, però que no ho podem utilitzar la percepció dels sentits com a mètode de coneixement, sinó que hem d’utilitzar la nostra intuïció per definir els objectes i explicar-hi el seu comportament. Per això, no podem conèixer a simple vista un objecte, hem de pensar les opcions viables que hi trobem i desprès escollir la més lògica, tal com ens comenta el exemple que hi trobem: "...els primers pensaments de Copèrnic. En veure que no aconseguia explicar els moviments celestes si acceptava que tot l’exèrcit d’estrelles girava al voltant de l’espectador, va provar si no obtindria resultats millors fent girar l’espectador i deixant les estrelles en repòs.
Una idea que mostra el text en la qual m’he basat en deduir el mètode que defensa és “Si la intuïció hagués de regir-se per la naturalesa dels objectes, no veig com es podria conèixer quelcom a priori sobre aquesta naturalesa”. Aquesta idea mostra la clara oposició en vers a la percepció dels objectes a través dels sentits argumentant que la naturalesa dels objectes no ens ajuda a esbrinar el seu comportament exacte, i en definitiva, no ens ajuda a conèixer.
Una altra idea provinent del dogmatisme és la manera en que l’autor defensa el dogma, aquelles lleis o normes que accepten acríticament el coneixement i que, per tant, els fa creure d’una manera “cega” en la possibilitat de conèixer la veritat absoluta, ja sigui certa o falsa.
En resum, aquest text defensa totalment la possibilitat de conèixer encara que argumenta aquest coneixement a través de la intuïció i no de la percepció.

4-. Comparació amb altres mètodes.
Com ja he dit, el text de Kant defensa el dogmatisme, el qual creu totalment en el coneixement de la veritat absoluta a través de les dogmes. Per tant, el dogmatisme és l’oposició a l’escepticisme, que és aquell mètode que no creu en el coneixement, que pensa que no hi ha cap possibilitat de conèixer el món que ens envolta, o almenys, no es pot arribar a un coneixement fiable de la realitat.
En canvi, si comparem el dogmatisme amb el subjectivisme o el relativisme veurem que podem trobar una similitud: els tres defensen que es pot arribar a conèixer. Però no ho defensen de la mateixa manera: el dogmatisme diu que es pot conèixer qualsevol objecte sense dependre de cap factor, però el subjectivisme i el relativisme diuen que el coneixement depèn d’un factor, que en el cas del subjectivisme és el subjecte i en el cas del relativisme és la cultura, l’època o el grup social que envolta a aquest subjecte.